Auto

Jak zvládnout dopravní omezení a nezbláznit se?

Příchodem jarního počasí nám rozkvetly nejen stromy a veškerá zeleň, ale u většiny silnic i dopravní značky s omezením a prací na silnici. Jízda autem začíná být opět jedním velkým dobrodružstvím a věčné téma diskuzí a nadávek na neschopnost silničářů a plánování oprav se může rozběhnou na plné obrátky.

Ale tu největší zkoušku nervů zažívá hlavní město a oprava Barrandovského mostu. Jedna z nejvytíženějších komunikací v česku, kde denně projíždí až 145 tisíc aut. A nutno přiznat, že i sebemenší omezení v naší metropoli je ukázkou a hlavně vizitkou řidičů jako takových. Jistě, plánované opravy a bezpečnost provozu sebou nese i tato úskalí. Úskalí oprav a rekonstrukcí. Ponechme stranou jak efektivně naši opraváři komunikací pracují a jaké plánování oprav je jako takové.

oprava silnic

Problém, možná jeden z největších problémů, jsou ale řidiči aut sami o sobě. Každý se chce dostat z bodu A do bodu B v co nejkratší době a jízda autem je ještě stále jedna z nejrychlejších. Dokonce i v krizovém bodě oprav, byl ve středu proveden experimentální „závod“. Auto, vlak a kolo si to rozdali na trase Zbraslav – Smíchov, kde auto zdolávalo právě zmíněný Barrandovský most a i přes omezení přesto vyhrálo, gratulujeme.

Ale jedním z největších nešvarů řidičů aut je řazení se do jízdních pruhů před omezením. Takzvaný ZIP  se leckterému řidiči zdá poněkud zřejmě primitivní a někteří o něm dokonce ani neslyšeli.  Jako každodenní účastník silničního provozu jsem byl nedávno účastníkem celkem bizardní situace. Víše zmíněné omezení, kde v souběžné jízdě aut se snížil počet jízdních pruhů. Sám jsem popojížděl v pruhu průběžném a trpělivě přihlížel chaosu v samotném ústí omezení. Pravidlo zip bylo jako na horské dráze a doslova tam vyhrávala drzost a velikost auta. Jako řidič kamionu jsem měl navrch, ale přesto jsem byl odhodlán řazení podle ZIPU dodržet. Nepovedlo se! Jen tak tak jsme unikli kolizi se starším pánem, který vehementně lamentoval rukama a co jadrných slov jsem asi dostával, radno nedomýšlet.

Tak za prvé, pravidlo řazení do pruhů, který je zřejmě průběžný se řadí auta s vedlejšího pruhu systémem zipu. Střídavě hezky jedno po druhém. Nic složitého, zdálo by se. Ovšem zmíněný pán byl dokonce už třetím aktérem, který se dost agresivním způsobem vecpal přede mě.

Za druhé, nastala zcela logická situace, kdy jsem byl nucen zastavit a tím pádem zastavila celá dlouhá kolona za mnou. Výsledek? O plynulém projetí omezení jsme si mohli nechat všichni jen zdát. Ale tuto situaci znáte zřejmě všichni.

dopravní zácpa

A jeden bonus navíc. Pána jsem dojel hned na další benzínce a ač jsem člověk nekonfliktní, vida ho, že si šel „jen“ zapálit oslovil jsem ho s jistou, slušně položenou výčitkou předešlého chování. Odpověď? „ Tak když jede kamion, tak podle pravidel se řadí tři, až čtyři auta né?“ Jeho arogantní odpověď vysvětlila vše. Nevěřícně jsem zíral a coby profesionál, jsem dotyčného odkázal k pravidlům silničního provozu. A tímto bych požádal každého, kdo má nějaké mezery, pročtěte si nové vyhlášky a pravidla. Pak bude provoz autem i v omezení možná jednodušší a plynulejší. Jinak je to zákon č. 361/2000 Sb., o silničním provozu,  § 12, odstavec 3.